28-10-10
Timmermannen en vrouwen.
Vandaag is er in de timmerhoek hard gewerkt en heel onze voorraad nagels is op.
juf.Marleen
20:00 | Commentaren (0)
27-10-10
Spelletjes- en puzzeldag.
Regelmatig is het op woensdag 'puzzel-en spelletjesdag'. (foto's: woensdag 20/10)
Aan alle tafels werd er gespeeld en gepuzzeld.
Zo krijgt de juf. ook een beter zicht op wat elke kleuter al kan én wie al moeilijker puzzels aankan.
We moesten heel nauwkeurig kijken om alle verstopte kaboutertjes terug te vinden.
Samenwerken aan een puzzel.
juf. Marleen
16:43 | Commentaren (0)
24-10-10
De ontdek- en sorteerhoek.
We hebben al het gevonden herfstmateriaal gesorteerd. Om de bolsters te hanteren kwamen de pincetten goed van pas. We konden er al aardig mee overweg.
Al het materiaal kreeg een plaats in de ontdek- en sorteerhoek.
Tussen de bolsters en de blaadjes zaten er heel wat diertjes verstopt...We hebben ze voorzichtig gevangen en in vergrootglaspotjes gestopt.
Zo konden we de diertjes heel goed bekijken.
juf. Marleen
21:12 | Commentaren (2)
21-10-10
Een egelbedje.
Juf. speelde poppenspel rond allerlei diertjes in het bos.
Ook het egeltje kwam langs en zocht blaadjes waarmee hij een winterbedje maakte.
Daarna gingen we zelf aan de slag en zorgden we ervoor dat de hele familie egel een lekker warm blaadjesbed kreeg.
We stelden vast dat echte blaadjes heel wat moeilijke kleven dan papier, vandaar dat we dit keer de sterke witte lijm uitprobeerden. juf. Marleen
22:09 | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in
20-10-10
Een herfstkrans
Met het verzamelde herfstmateriaal hebben we herfstkransen gerijgd. Een geduldwerkje en het vraagt ook al heel wat vaardigheid maar we zijn kleine doorzettertjes en iedereen kan nu genieten van een eigen creatie.
juf. Marleen
(Je kan links onderaan de foto's de snelheid van de fotoreportage aanpassen)
22:30 | Commentaren (0)
18-10-10
Het appeltjesspel.
We hebben het gezelschapsspel 'Appeltjes plukken' gespeeld.
Goed kijken hoeveel appeltjes het wijzertje aangeeft.
juf. Marleen
19:33 | Commentaren (0)
17-10-10
Huisdiertjes in ons klasje.
10:58 | Commentaren (0)
14-10-10
Thema
Beste mama en papa,
Na een week ‘kabouterervaringen’ gaan we nog verder werken rond allerlei ‘herfstaspecten’.
Onze planning:
-De natuur ervaren als speelruimte en herfstvruchten ontdekken: kastanjes, noten, eikels, vruchtjes van de esdoorn … en oog en oor hebben voor diertjes in het bos, spinnenwebben ontdekken…
- Natuurlijk gaan we ook sorteren met het gevonden materiaal en we maken met de vindmaterialen een herfstkrans.
-We boetseren een egeltje, eikels.
-We gaan de nieuwe techniek ‘tamponeren ‘uitproberen met herfstkleuren.
-Met echte herfstblaadjes gaan we een egelbedje kleven.
-Poppenspelen rond de avonturen van egeltje dat herfstvruchten verzamelt.
-Er staan twee speelversjes op de planning: ‘Er was eens een spinnetjes’ en ‘De wind’.
-We spelen met de dobbelsteen en oefenen het begrip ‘evenveel’ nootjes.
-‘Schrijfdansen’ op ‘blaadjes-en-vallende-nootjesmuziek
-Met de ‘voeldoos’ herfstmaterialen herkennen
De kleuters mogen nog herfstmaterialen meebrengen van thuis of wat ze vonden tijdens een wandeling samen met jullie.
Boeken rond diertjes in het bos…gezelschapsspelen enz… zijn ook welkom.
Herfstgroeten
De juffen Caroline en Marleen
20:34 | Commentaren (0)
DENKACTIVITEIT: KLEURENASSOCIATIE: ELKE KABOUTER IN HET JUISTE HUISJE (12/10/2010)
De juf heeft heel wat kaboutermutsen meegebracht, voor elke kleuter één... We worden vlug allemaal omgetoverd tot echte kaboutertjes...
In de klas hangen overal paddenstoelen in verschillende kleuren. Als de muziek stopt zoeken we de paddenstoel met dezelfde kleur als onze kaboutermuts.
Zolang we de muziek horen, stappen we rond in de klas. Voor alle veiligheid stappen we in een grote kabouterrij!
We horen geen muziek meer... vlug vlug... zoek vlug je kabouterhuisje! Lies heeft alvast haar gele paddenstoel gevonden!
Kabouter Arnaud: 'Kijk, hier woon ik! In de groene paddenstoel!'
Dit hebben we enkele malen geoefend...
En nu oefenen op papier: herkennen van dezelfde kleuren + kleurtjes benoemen!
Het lukt al heel aardig om de juiste kabouter naast de paddenstoelen te kleven. De juf heeft een middeltje geleerd om het mooi ernaast te krijgen (eerst de kabouter op de paddenstoel en schuiven maar naar het lege vakje).
17:06 | Commentaren (0)
12-10-10
HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: TOAST CHAMPIGNONS (11/10/2010)
Paddenstoelen mogen we van de juf nooit aanraken want die kunnen immers giftig zijn.
Maar de paddenstoelen uit de winkel, mogen we wel opeten. Deze paddenstoelen noemen we ook wel champignons.
Wat hebben we nodig:
- champignons
- mesjes
- snijplankjes
- toastjes
- kookvuur
- braadpan
- boter
- (peper en zout)
Hoe gingen we te werk:
- Was de champignons en 'pel' ze.
- Snij de champignons in kleine stukjes
- Bak de champignons
- Doe met een lepeltje de gebakken champignons op de toastjes
- Smullen maar!
Kijk maar hoe wij onze toast champignons maken en opsmullen:
19:11 | Commentaren (0)
LOGISCHE VOLGORDE: 'OP EEN GROTE PADDENSTOEL' (08/10/2010)
Kennen jullie dit liedje nog?
Op een grote paddestoel,
Rood met witte stippen,
Zat kabouter Pinnemuts,
Heen en weer te wippen.
Krak, zei toen de paddestoel,
Met een diepe zucht,
Allebei de beentjes,
Hoepla in de lucht!
Waarschijnlijk doet dit liedje jullie terug herinneren aan jullie kleuterperiode of kindertijd.
Indien het lied voor jullie onbekend is, vraag gerust aan jullie kleuter om het eventjes te zingen. Wij hebben dit lied al op heel wat verschillende manieren gezongen en uitgebeeld.
De juf heeft zelf prenten bij het lied gevonden, alleen moeten wij ze nog in de juiste volgorde kleven.
Eerst kleven we de paddenstoel zonder de kabouter... en welke prent komt erna?
En dit is de juiste volgorde!
Roep gerust jullie kleuter bij de computer en zing samen nog eens dit leuke lied!
19:01 | Commentaren (2)
11-10-10
BEELDENDE ACTIVITEIT: KABOUTERMUTS (07/10/2010)
Vandaag was het toch wel even schrikken toen we de klas binnenkwamen... op de kast zat een kabouter ons op te wachten. Hij zag er heel verdrietig uit... hij was verdrietig omdat al zijn vriendjes uit het kabouterbos op reis zijn.
En eigenlijk is hij bang alleen in het kabouterbos, mag hij misschien in ons klasje logeren? De kleuters vonden dit onmiddellijk een goed idee... maar er was nog een probleem: eigenlijk kunnen kabouters alleen maar spelen met kaboutervriendjes en die hebben een kaboutermuts.
Dat is toch geen probleem... we maken toch gewoon een kaboutermuts:
Eerst proberen we de kaboutermuts heel mooi in te schilderen. Hiervoor gebruiken we een rode kleur!
Daarna versieren we onze hoofdstrook... hiervoor gebruiken we een keukenrol en groene verf. 'Op en neer en op en neer... ': we stempelen de strook helemaal vol!
Het eindresultaat:
'Kiekeboe, ik ben kabouter Elise!'
21:08 | Commentaren (1) | Tags: beeldende activiteit, thema's eerste trimester 2010-2011
08-10-10
THEMABRIEFJE: 'OP EEN RODE PADDENSTOEL - KABOUTERTJES IN HET HERFSTBOS'
Dag mama/ papa van…..,
Weten jullie wie er in de melkherberg (= paddenstoel) woont? Neen...echt niet? Kabouter Plop met zijn vriendjes. In het herfstbos kunnen jullie nu ook overal paddenstoelen terugvinden…misschien wonen er wel echte kaboutertjes in. Van 7 t.e.m. 12 oktober 2010 spelen en werken we rond het thema: ‘Op een grote paddenstoel – kaboutertjes in het herfstbos’.
Deze activiteiten zullen o.a. aan bod komen:
· Waarneming: paddenstoel
· Beeldende activiteit: kaboutermuts
· Beeldende activiteit: muzikale paddenstoel
· Motorische activiteit: vingerschilderen: de paddenstoel
· Aanbrengen van lied: op een grote paddenstoel
· Denkactiviteit: logische volgorde: op een grote paddenstoel.
· Denkactiviteit: kleurenassociatie: kaboutertjes in het juiste huisje
· Bewegingsmoment: dansen op lied: kabouterdans
· Bewegingsmoment: zo groot als een reus- zo klein als een kabouter.
· Huishoudelijke activiteit: toast champignon
· Verhaal: tien kleine kaboutertjes
· Kabouterpad
Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom (o.a. boekjes, knuffels, spelletjes…dit mogen zeker en vast ook spulletjes zijn van de beroemdste kabouter van België: kabouter Plop!)
Vriendelijke groeten,
Juf Caroline
Opgelet : woensdag 13 oktober 2010: pedagogische studiedag: GEEN school!
19:57 | Commentaren (0)
07-10-10
UITNODIGING EETFESTIJN!
20:07 | Commentaren (0)
De hamstertjes.
Louise bracht haar 2 hamstertjes mee naar school. Ze zaten in een kooitje dat een heuse speeltuin bleek.Wie wou mocht nog een kooitje tekenen. We zorgden ervoor dat er geen gaatjes waren waardoor het hamstertje uit het kooitje kon ontsnappen.
juf. Marleen
20:01 | Commentaren (1)
06-10-10
Wip wap wolletje...
Wip wap wolletje,
spring naar je holletje.
Wip wap wil,
sta nu stil.
Dibbe dabbe dei,
dibbe dabbe dei,
spring op je voetjes allebei.
Dibbe dabbe dei,
dibbe dabbe dei,
spring op je voetjes allebei
Spring op je voetjes allebei...
Wij zijn de konijntjes...
en springen naar het konijnenholletje... juf. Marleen
16:44 | Commentaren (0)
05-10-10
Techniek.
19:34 | Commentaren (0)
OPROEP: VITABISPUNTJES + KIWISTICKERTJES
Beste ouders,
Helpen jullie ons mee met het verzamelen van vitabispuntjes en kiwistickertjes?
Als we 300 kiwistickertjes verzamelen krijgen we 20 nieuwe ballen waarmee de kleutertjes/ leerlingen lager onderwijs kunnen spelen.
Hoe meer vitabispuntjes: hoe groter ons didactisch materiaal!
Indien jullie één van beide thuis hebben, breng ze gerust mee naar de school!
Juf Caroline
13:53 | Commentaren (4)
04-10-10
De pony van Elise.
19:13 | Commentaren (0)
03-10-10
Zeppe en Zikki
Het actiepunt voor verkeer in oktober is: 'Met zeppe en Zikki op het zebrapad'
We leerden dat we enkel mogen oversteken samen met mama, papa, de juf...en natuurlijk op het zebrapad.
Met alle kinderen van de school dansten we ook nog de 'Zeppe en Zikkidans'. Veel te vlugge muziek voor onze kleine beentjes maar we deden ons best en gaven een eigen interpretatie ten beste.
juf. Marleen
20:44 | Commentaren (0)
02-10-10
Strapdag.
Op de strapdag brachten we allemaal ons fietsje mee.
De vrije ruimte (speelplaats) nodigde blijkbaar uit om wat snelheid te maken

Genoten hebben we zeker!
juf. Marleen
15:57 | Commentaren (0) | Tags: voer sleutelwoorden in
01-10-10
Thema
Beste mama, papa,
Op 4 oktober is het ‘werelddierendag’. Een mooie gelegenheid om deze week te spelen rond“diertjes die bij ons thuis wonen” (of bij oma, opa, de buren…).
We gaan vooral:
-genieten van het contact met dieren, zorgzaam en liefdevol omgaan met de dieren /
gevoelens die erbij komen kijken ontdekken (vb. bang, niet bang )….
-ervaringen met onze zintuigen:
->hoe voelen de diertjes aan en begrippen leren kennen
->luisteren naar dierengeluiden en ze benoemen – doe-woordjes gebruiken in een zin
->geur van dieren – geur van hun voeding
-spelen rond de begrippen “in en uit” de mand…
-nauwkeurig kijken en sorteren per soort
-rollenspel spelen rond de diertjes
-tekenen, knippen of scheuren en kleven rond de diertjes
-spelen en bewegen rond het lied ‘Wip wap wolletje”.
Is het mogelijk om maandag een paar kousen mee te geven (om konijntje te spelen). Woensdag geef ik de kousen terug mee naar huis.
Boekjes rond dieren zijn welkom.
Vriendelijke groeten
Juf. Marleen
19:11 | Commentaren (1)
HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: APPELMOES MAKEN (29/09/2010)
Gisteren heeft de juf het verhaal: 'Appelmoes' voorgelezen. In dit boekje konden we zien hoe we appelmoes moeten maken. Vandaag hebben we samen met de kleutertjes van Juf Ann het eens uitgeprobeerd.
Kijk zelf maar....
En het was heerlijk.
Mama's en papa's vanaf nu maakt jullie kleine kok de appelmoes thuis :-)
19:10 | Commentaren (0)