27-02-11

ALS ECHT BEREN GINGEN WE NAAR HUIS...

Als afsluiter van ons leuke thema 'Goudlokje en de drie beren' gingen we als echte beren naar huis. Hopelijk zijn de mama's en papa's niet bang van ons... maar wees gerust: wij zijn hele lieve beren hoor!

19:56 | Commentaren (0)

26-02-11

BERENONTBIJT (04/02/2011)

De tafeltjes staan mooi gedekt... deze keer niet om rijstpap te eten zoals de beren in het verhaal: maar om te ontbijten.
De juf heeft een ontbijtassortiment voorzien (cornflakes, toast, yoghurt, mini- sandwiches,melk, chocomelk, fruitsap, appelsap, ananassap, kaas, choco, confituur, hagelslag,...). 
SAM_0987 (Custom).JPG
SAM_0991 (Custom).JPG
Onze gemaakte berenplacemat en onze berenkroon staat reeds op ons te wachten!

En dan smullen maar:
SAM_0992 (Custom).JPG
SAM_0993 (Custom).JPG
SAM_0997 (Custom).JPG

SAM_0998 (Custom).JPG


SAM_0994 (Custom).JPG


 

14:04 | Commentaren (2)

21-02-11

THEMA: 'GOUDLOKJE EN DE DRIE BEREN' (31/03/2011 - 04/02/2011)

BEELDENDE ACTIVITEIT: BEER
Peuters: tamponneren van beer
1 KK: vormgeven van beer d.m.v. aangeboden vorm: cirkel.

Het verhaal gaat over drie beren. Hoe ziet een beer er eigenlijk uit? Welke kleur heeft hij? Waar staan zijn oortjes? Neusje? Hoeveel oogjes heeft hij? Eerst bekeken we goed verschillende prenten van beren, daarna gingen we aan de slag!

SAM_0904 (Custom).JPG    SAM_0905 (Custom).JPG SAM_0907 (Custom).JPG

SAM_0908 (Custom).JPG
Onze jongste kleuters tamponneren een beer. Op en neer en op en neer, af en toe is de verleiding toch groot om eventjes te wrijven.

SAM_0911 (Custom).JPG SAM_0913 (Custom).JPG SAM_0917 (Custom).JPG

De oudste kleuters hadden het een beetje moeilijker: zelf een beer schilderen. Gelukkig had de juf er een cirkel op getekend, op die manier hadden we toch al een basisvorm.
Het hoofd mooi inschilderen, oortjes bovenaan, vanbinnen de oortjes een beetje geel, oogjes, neusje en een mondje.

Motorische activiteit: schrijfdans: berenpap
Ook wij hebben aandacht voor de schrijfmotoriek bij jonge kleuters. Dit doen we door gebruik te maken van muziek!
Deze week hebben we heerlijke berenpap 'gemaakt'. In elke hand een vetkrijt en roeren maar... wel goed luisteren hoor of we vlug of traag moeten roeren.

 

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: RIJSTPAP
In het verhaal maken de beren berenpap klaar, maar doordat deze te warm is gaan ze eventjes een wandelingetje maken in het bos... en dan komt Goudlokje op bezoek.
Ook wij kunnen berenpap maken (recept volgt later). Kijk zel maar:

Zoals je ziet, was de juf voortdurend in de buurt. Gelukkig was er Juf Barbara om deze sfeerbeelden te trekken!

MOTORISCHE ACTIVITEIT: DE HAREN VAN GOUDLOKJE:
P: stempelen met keukenrollen
1 KK: knippen van repen + oprollen

Goudlokje schrok wakker toen ze de beren aan het bed zag staan, maar wat liggen haar haren wirwar door elkaar...

SAM_1002.JPG
Een schaaltje met verf met elkaar delen...

SAM_1001 (Custom).JPG
Stille verwondering:'Hmm, die rol maakt krulletjes!'

SAM_0977 (Custom).JPG
Eerst knippen we stroken... hiervoor moeten we op de lijn knippen. Nog niet zo eenvoudig hoor!
SAM_0971 (Custom).JPG<
Rond een stift rollen....

SAM_0973 (Custom).JPG
Henri: 'JOepie, ik heb een krul!'

SAM_0974 (Custom).JPG
En de krullen op het hoofd van Goudlokje kleven!

 

20-02-11

DAG VAN DE DIRECTEUR (31/01/2011)

Op 5 oktober hebben we de dag van de leerkracht gevierd, maar wisten jullie dat er ook een dag van de directeur bestaat? Op 31 januari 2011 was het dag van de leerkracht. Met de ganse school hadden we een kleine attentie voorzien voor onze directeur Jo Baele.

SAM_0919 (Custom).JPG
We verzamelen met de volledige school in het vierkant! Meester Jo mag plaatsnemen in het midden.

SAM_0922 (Custom).JPG
Samen hebben we een heel groot dikkeduimenkunstwerk gemaakt... iedereen van jongste kleuters tot leerlingen 6de leerjaar  hebben een afdruk van zijn/haar duim genomen op de affiche.

SAM_0923 (Custom).JPG
Onze directeur is aangenaam verrast. Nu hopen dat ons kunstwerk een plaatsje krijgt in zijn bureau...

15:21 | Commentaren (0)

12-02-11

THEMA: 'GOUDLOKJE EN DE DRIE BEREN' (27/01/2011-28/01/2011)


Denkontwikkeling: Aanbrengen + inoefenen van begrippen
Peuters: hoofdkleuren: rood, geel, blauw
1 KK: hoofdkleuren + oranje en paars 

Tijdens deze themaweek spelen en werken we voornamelijk rond de begrippen op/onder/naast.
De juf heeft ons een leuk liedje geleerd om te 'spelen' met deze begrippen:
'Beertje is mijn lieveling, mijn zachte speelgoed ding. Hier een stoel en kijk eens aan waar mijn beer blijft staan!'

SAM_0834 (Custom).JPG
Met onze eigen knuffelbeer oefenen we de verschillende begrippen.
Juf: 'Matteo, kan jij jouw beer op de stoel leggen?'SAM_0925 (Custom).JPG
Kleef op de stoel een blauwe beer - naast de stoel een een gele beer en onder de stoel een paarse beer!
Maxime: 'Eventjes zoeken hoor!'

 

 

Beeldende activiteit: berenkroon.
Peuters: schilderen met verfrollers - uitknippen van oren met dubbele schaar - kleven van stukjes froezelpapier
1 KK: schilderen met verfrollers - uitprikken van oren - kleven van stukjes froezelpapier - instempelen van binnenoor d.m.v. wattenstaafjes.

SAM_0842 (Custom).JPG
Rollen....
SAM_0843 (Custom).JPG
rollen overal!
SAM_0849 (Custom).JPG
Hier wordt heel geconcentreerd gewerkt (dat moet ook, want de juf zei dat het wel gevaarlijk was met die prikpennen!)
SAM_0857 (Custom).JPG
De berenoren zijn vanbinnen een beetje geler dus stempelen maar... Liesje had er in ieder geval een heel aandachtige toeschouwer bij!
SAM_0937 (Custom).JPG
Froezelpapiertjes kleven op onze hoofdband... en Matteo geniet er met volle teugen van!

19:54 | Commentaren (2)

11-02-11

THEMABRIEFJE: 'GOUDLOKJE EN DE DRIE BEREN'

Dag mama/ papa van……,

 

Wanneer jullie aan sprookjes denken, flitsen er waarschijnlijk heel wat namen doorheen jullie hoofd o.a. roodkapje, de wolf en de zeven geitjes, sneeuwwitje… Maar kennen jullie ook ‘Goudlokje en de drie beren?’. Van donderdag 27 januari 2011 t.e.m. vrijdag 4 februari 2011 spelen en werken we rond dit sprookje.
Korte inhoud van het sprookje:

 

 

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:

·         Verhaal vertellen met prentenboek: Goudlokje en de drie beren (doremi 2003)

·         Aanbrengen van versje: kleine beer groeit elke dag.

·         Bewegingsmoment: grote/kleine beer

·         Denkactiviteit: aanbrengen + inoefenen van begrippen:

-          Groot, klein (peuters)

-          Groot, middelgroot, klein (1 KK)

·         Huishoudelijke activiteit: berenpap

·         Motorische activiteit: scheurtechniek: kleine beer

·         Motorische activiteit: kniptechniek: de haren van goudlokje (1KK)

·         Beeldende activiteit: vormgeving: schilderen van beer (1KK)

·         Beeldende activiteit: tamponneren van beer: (P)

·         Beeldende activiteit: stempelen met keukenrollen: de haren van goudlokje (P)

·         Beeldende activiteit: berenoren

·         Beeldende activiteit: berenplacemat

·         Schrijfdans: berenpap

·         Ontbijt (4/02/2011)

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom! (o.a. berenknuffels, boekjes i.v.m. beren…)

 

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

themabriefje, thema's tweede trimester 2010-2011

 

Meebrengen:

     -  Knuffelbeer (deze blijft in de klas, liefst geen slaapbeer).
-   1 euro (dit gebruiken we om een gevarieerd ontbijt te kunnen aanbieden).

AANPASSING WEBLOG!

Beste ouders,

Zoals jullie waarschijnlijk reeds gezien hebben, wordt de weblog niet dagelijks meer aangepast... dit voor een stuk door tijdsgebrek. Op het ogenblik ben ik me aan het verdiepen in tal van mogelijke activiteiten voor de jongste kleuters... op die manier kunnen we nog een rijker aanbod aanbieden aan onze jongste kleuters.
Ons weblogje verdwijnt niet, maar krijgt een nieuwe lay-out! Vanaf nu zal telkens het themabriefje terug te vinden zijn + wekelijks een verslag van de voorbije activiteiten!
Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

18:02 | Commentaren (0)

PRAKTISCHE ACTIVITEIT: VOEDSELKETTINGEN VOOR DE VOGELTJES (26/01/2011)

We hebben nu reeds een mooi voederpotje gemaakt, maar hebben nog niets om in te hangen...Vlug gingen we aan de slag!
SAM_0819 (Custom).JPG
We rijgen pindanoten en broodkortjes op een stukje ijzerdraad... dat is niet gemakkelijk hoor!
SAM_0820 (Custom).JPG
Een broodje een pindanootje... SAM_0824 (Custom).JPG
De juf had nog heel wat oude okkernoten bij haar thuis liggen, deze deden we open en we vulden een netje vol met nootjes. Aan ons voederpotje met een touw en nu nog een goed plekje vinden om het omhoog te hangen.
Lio: 'Ik hang het wel aan de boom hoor.'
Juf: 'Niet te laag hangen hoor, want anders eten de poesjes de vogeltjes misschien op: net als in ons verhaaltje!'

17:40 | Commentaren (0)

08-02-11

AFSCHEID.

  

Nog een fotoverslagje van mijn laatste schooldag in ons klasje.
                                                                                                 juf. Marleen

11:10 | Commentaren (0)

07-02-11

BEELDENDE ACTIVITEIT: VOEDERPOTJE (25/01/2011)

Vandaag hebben we een eigen voederpotje gemaakt. Hoe we dit hebben gedaan kijk zelf maar:

Ons stenen potje hebben we geschilderd naar eigen smaak: thema's tweede trimester 2010-2011, beeldende activiteit

thema's tweede trimester 2010-2011, beeldende activiteit
Elise kiest voor streepjes!

thema's tweede trimester 2010-2011, beeldende activiteit
Arno kiest voor een ruim aanbod van kleuren!

PUZZEL: KAARTJE VOERT DE VOGELTJES (24/01/2011)

Tijdens ons thema 'Brr, wat is het koud' hebben we natuurlijk ook aandacht voor de vogeltjes die moeilijk voedsel kunnen vinden. Ook in het boekje van Kaatje in de winter zorgt Kaatje goed voor de vogeltjes.
De juf kopieerde deze prent, wij knippen deze in 4 stukken (1KK) of 2 stukken (P) en proberen de prent terug te puzzelen.
SAM_0806 (Custom).JPG
De prent knippen we in vier stukken dit doen we door op de lijnen te knippen die aan de achterkant staan.SAM_0803 (Custom).JPG
De prent terug proberen te puzzelen...
SAM_0805 (Custom).JPG
Nog eens goed over lijmen zodat we zeker zijn dat de stukjes er niet afvallen!

 

07:00 | Commentaren (1)

06-02-11

WEET JE WIE ER JARIG IS... IK DENK DAT HET ARNAUD IS! §24/01/2011)

0000001934.gif

Vandaag is Arnaud 4 jaar geworden... hoewel de dag begon met traantjes ( Arnaud wou de kroon aandoen die hij meegebracht had van thuis... dat is natuurlijk geen probleem voor de juf) hebben we er toch een leuk feest van gemaakt!

SAM_0782 (Custom).JPG
De kroon van Arnaud... is hij niet prachtig?

SAM_0786 (Custom).JPG
Er moeten vier kaarsjes op de verjaardagstaart staan...
SAM_0788 (Custom).JPG
1,2,3,4 en blazen maar!

SAM_0790 (Custom).JPG
Bij een verjaardag horen er natuurljk verjaardagskussen!


 

18:28 | Commentaren (0) | Tags: verjaardag

04-02-11

DENKACTIVITEIT:VAN GROOT NAAR KLEIN: SNEEUWMAN (21/01/2011)

Een sneeuwman bestaat uit verschillende bollen: van groot naar klein. Ook wij kunnen zo'n sneeuwman maken in een sneeuwlandschap. Zo doen we dat:

SAM_0775 (Custom).JPG
UIt het aanbod 'sneeuwballen' zoeken we eerst een grote.

SAM_0773 (Custom).JPG
Deze kleven we eerst op... daarna de kleine 'sneeuwbal'
SAM_0776 (Custom).JPG
en een hoed voor de sneeuwman.

Kijk rond de sneeuwman dwarrelen er allemaal sneeuwvlokjes...
SAM_0817 (Custom).JPG
deze stempelen we d.m.v. een wattenstaafje en witte verf.

 

03-02-11

DENKACTIVITEIT: LOGISCHE VOLGORDE: SNEEUWMAN (20/01/2011)

Tijdens het poppenspel hebben we reeds gezien hoe een sneeuwman wordt opgebouwd... De juf heeft de verschillende stappen meegebracht enkele prenten (3 in totaal). Kunnen wij de prenten in de juiste volgorde kleven?

SAM_0752 (Custom).JPG
Eerst moeten we de prenten losknippen dit doen we door op de lijnen te knippen.

SAM_0755 (Custom).JPG
Eerst maken we 1 sneeuwbal... helemaal het laatst is de sneeuwman af!

 

20:25 | Commentaren (0)

01-02-11

POPPENSPEL:'WIE IS DIE VREEMDE MAN' (20/01/2011)

Vandaag heeft de juf een poppenspel gespeel.
Er waren twee hoofdpersonages: Jules en Marie. Jules wou buiten een sneeuwman maken samen met Marie, maar deze vond het veel te koud. Jules ging alleen aan de slag. Na enige tijd komt Marie kijken waar Jules is... ze kan hem nergens vinden. Ze ziet alleen een vreemde man, met de pet van Jules aan! Waar is Jules gebleven?
Hij had het ook koud en is een warme chocomelk gaan drinken binnen.

De kleuters vonden het poppenspel super en gingen meteen zelf aan de slag met de verschillende materialen:
SAM_0771 (Custom).JPG
De attributen worden klaargezet... SAM_0772 (Custom).JPG
Klaar... en actie!
'Oh het sneeuwt buiten, kom we gaan een sneeuwman maken...'


Jammer dat ik dit niet kunnen filmen heb... want kleuters kunnen zo creatief zijn in hun verhaal brengen!

12:00 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: SNEEUWMAN VAN PAPIER-MACHÉ (18/01/2011)

Weten jullie dat wij van een fantaflesje een sneeuwman kunnen maken? Het is precies of we kunnen toveren...
Om dit te kunnen maken moeten we eerst heel wat velletjes toiletpapier losscheuren...
SAM_0718 (Custom).JPG
Dit werkje was nog niet eenvoudig hoor... het is een kwestie van heel rustig te scheuren.

In het klein klasjes (samen met Juf Barbara) gingen we per twee onze sneeuwman vormgeven... papiertjes op het flesje en heel veel behangerslijm eropSAM_0734 (Custom).JPG
Arno wil er zeker van zijn dat zijn sneeuwman wit is... en kleeft heel veel papiertjes op zijn flesje!SAM_0735 (Custom).JPG
De papiertjes mooi aanduwen...
SAM_0736 (Custom).JPG
Valentine zorgt ervoor dat de sneeuwman leuke zwarte hoedjes krijgt! (gemaakt van eierdopjes).

SAM_0778 (Custom).JPG
De juf kleeft er knoopjes op, een sjaaltje erbij en een bezem.
Vol trots namen we onze sneeuwman mee naar huis!

07:00 | Commentaren (0)