29-10-11

DENKACTIVITEIT: PUZZEL: BILBO HET KLEINE VISJE (11/10/2011)

Vandaag maken we een puzzel van 'Bilbo', ons klein visje!
SAM_3748 (Custom).JPG
Eerst knippen we de puzzel in stukjes (het aantal stukjes hangt af van de leeftijd + hoe goed ze het reeds onder de knie hebben). Moeilijk: 4 stukken, gemakkelijk: 2 stukken.

SAM_3750 (Custom).JPG
Eerst eventjes puzzelen met behulp van een voorbeeldprent.

SAM_3747 (Custom).JPG
En dan kleven we onze vis op 'het water'

19:41 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: FLESSENVIS (10/10/2011)

Bij Matteo hebben we wel heel speciale vissen gezien. In ons klasje hebben we ook zo´n speciale exemplaren gemaakt. Kijk zelf maar...

SAM_3717 (Custom).JPG

SAM_3724 (Custom).JPG

SAM_3735 (Custom).JPG
Onze flesjes vullen met gekleurde papiertjes...

SAM_3739 (Custom).JPG
Daarna hebben we de verschillende onderdelen (vinnen en de staart)  van de vis bestempeld met wattenstaafjes.

SAM_3757 (Custom).JPG
Trots namen we onze flessenvis mee naar huis!

10:40 | Commentaren (0)

19-10-11

OP BEZOEK BIJ DE VISJES VAN MATTEO (07/10/2011)

In ons klasje is er een kleutertje die wel heel speciale vissen heeft. Ze lijken een beetje op Nemo de vis uit de tekenfilm... het zijn discusvissen! Vandaag kregen we de kans om de visjes eens te gaan bezoeken. We kregen een hartelijk ontvangst: met een videofilmpje, een bezoekje aan de aquariums, een heerlijk stukje cake en heel wat plezier in de tuin :-)
Enkele sfeerbeelden:

 

Als bedanking hebben we een aquarium gestempeld:SAM_3814 (Custom).JPG
Nogmaals bedankt mama en papa van Matteo voor deze rijke ervaring. Het was niet alleen leerrijk voor de kleutertjes maar ook voor de juf!

14:17 | Commentaren (0)

AANBRENGEN EN INOEFENEN VAN BEGRIPPEN: IN/ UIT (06/10/2011)

Dit thema heeft ons grote ervaringskansen om te werken rond de begrippen in en uit.

1. Concreet materiaal
Met dit mooie herfstweer trokken we naar buiten... op de speelplaats lagen allemaal hoepels : dit zijn de huisjes van de visjes. De kleuters worden omgetoverd tot echte visjes en zwemmen in het rond, maar opgelet... wanneer de visjes getrommel horen, zwemmen ze zo vlug ze kunnen naar hun huisje. Want dat getrommel is de grote haai...

SAM_3704 (Custom).JPG
De kust is veilig... zwemmen maar! SAM_3705 (Custom).JPG
Wat horen we daar... het getrommel! Vlug in ons huisje of de haai kan ons pakken.

2. Gezelschapspelletje: dobbelsteenspel in/uit
Onze begrippen oefenen we ook door een spelletje te spelen.
Gooien met de dobbelsteen en kijken of de vis in de visbokaal zit of niet.DSCN0597 (Custom).JPG
Gaétan: 'de vis zit in zijn huisje'. Vlug de gele vis erbij hangen!

DSCN0598 (Custom).JPG
Er staat geen vis op mijn prent... hij moet uit de visbokaal gekleefd worden.

3. Op papier
We hebben reeds heel goed geoefend en de begrippen in en uit goed onder de knie.
Kunnen we de  vissen  ook kleuren in de juiste kleur?


 

07:42 | Commentaren (0)

18-10-11

BEELDENDE ACTIVITEIT: AQUARIUM (05/10/2011)

We hebben nu 2 visjes in onze klas, maar zou het niet leuk zijn om thuis ook twee visjes te hebben?
Vlug maken we een aquarium, als basisvorm gebruiken we een halve houten kaasdoos.

SAM_3685 (Custom).JPG
Deze bestempelen we met 2 tinten blauw: lichtblauw en donkerblauw.
Het bestempelen doen we met een oude spons.

DSCN0589 (Custom).JPG
Nog eventjes inwwrijven met vernislijm...
DSCN0591 (Custom).JPG
En strooien maar met de blauwe fleck flocks!

Nu hebben we wel al een aquarium, maar nog geen visjes...
Misschien kunnen we onze visjes wel maken van oranje zoutdeeg? Maar eerst moeten we deze zelf maken... SAM_3688 (Custom).JPG SAM_3694 (Custom).JPG SAM_3695 (Custom).JPG 
Het deeg goed kneden... platte schijven maken... verf mengen... en vooral niet vergeten: onze handjes supervuil maken! En dan vormpjes uitdrukken (maar hier heeft de juf ons wel een handje moeten helpen).

SAM_3744 (Custom).JPG
Het eindresultaat!

 

 

 

19:40 | Commentaren (0)

16-10-11

VISJES IN DE KLAS....

In onze klas voelen alle kleutertjes zich als een vis in het water!
Kan jij onze visjes herkennen?

18:08 | Commentaren (0)

MOTORISCHE ACTIVITEIT: HET VISSPEL VAN ARNO

Arno had  een heel leuk visspelletje mee om  mee te spelen tijdens ons thema.

SAM_3664 (Custom).JPG
Doorheen de dag kregen de visjes geen rust hoor... elke keer was het spelletje bezet!

SAM_3699 (Custom).JPG
Heel geconcentreerd proberen we de visjes te vangen...

17:17 | Commentaren (0)

12-10-11

DENKACTIVITEIT: .... visjes in de bokaal (04/10/2011)

In onze bokaal wonen nu 2 visjes. Zouden wij in elke bokaal ook 2 visjes kunnen kleven? We kijken goed naar de kleur van de bokaal, want de visjes hebben dezelfde kleur!
SAM_3665 (Custom).JPG SAM_3666 (Custom).JPG SAM_3668 (Custom).JPG SAM_3671 (Custom).JPGSAM_3672 (Custom).JPG

 

Tellen tot 2 ging al heel erg vlot!

SAM_3669 (Custom).JPG

 

 

 



De peutertjes kleven in elke bokaal 1 visje van dezelfde kleur (rood-geel- blauw)

07:27 | Commentaren (3)

11-10-11

WAARNEMING: VISJES IN DE KLAS (4/10/2011)

Vandaag is het werelddierendag en hebben we extra aandacht voor alle dieren. De juf heeft ons 'klasdiertje' ook meegebracht! Welk diertje zou er in ons klasje komen wonen? Of zijn het misschien meerdere diertjes?

SAM_3648 (Custom).JPG
Ze moeten alvast in het water wonen... Een krokodil? Een schildpad? Of zouden het misschien visjes zijn?
Die visjes kunnen natuurlijk niet in dat emmertje blijven wonen. Samen richten we hun huisje in....
SAM_3650 (Custom).JPG
Wat steentjes en een plantje... Ziezo ons huisje is klaar! Maar kunnen die visjes nu al zwemmen?
Neen hoor, we moeten er nog water in doen. Vlug iedereen een bekertje nemen en water halen.SAM_3653 (Custom).JPG SAM_3656 (Custom).JPG
Aan onze kraan is het nog nooit zo druk geweest!

SAM_3658 (Custom).JPG
Het water elk om beurt in de bokaal gieten! En de visjes mogen hun nieuwe huisje verkennen!

SAM_3710 (Custom).JPG
Jules leerde de nieuwe vriendjes ook kennen!
Bilbo is het kleinste visje en Blub de grote vis!

 

OPROEP
Tijdens de vakantie zoeken de visjes nog een logeerplaats! Wie heeft interesse om de visjes op te vangen? Deze vragen niet veel onderhoud: elke dag wat eten geven + indien hun huisje vuil is eens verversen!
Wie voor onze vriendjes wil zorgen, geef gerust een seintje! (via deze weblog of via e-mail: jufcaroline.s@gmail.com)
Alvast bedankt!

 

19:24 | Commentaren (1)

THEMABRIEFJE: 'MIJN VIS ZWEMT DE HELE DAG DOOR!'

Dag mama/ papa van…..,

 

Volgende week dinsdag ( 4 oktober2011 )  is het Werelddierendag. Ook wij willen aandacht besteden aan deze dag. Van 4 t.e.m. 7 oktober 2011 werken en spelen we rond: ‘ Mijn vis zwemt de hele dag!’

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Waarneming: visjes in onze klas.
* Denkactiviteit: aanbrengen + inoefenen van begrippen: in en uit
* Denkactiviteit: tellen tot 2: in elke visbokaal zitten 2 visjes (1KK)
* Denkactiviteit: één-één verbinding: in elke visbokaal zit er 1 visje (P)
* Beeldende activiteit: aquarium (3D + op papier)
* Visuele discriminatie: Wat ontbreekt er aan mijn vis?
* Motorische activiteit: vissen vangen.
* Aanbrengen van lied: Bilbo de kleine vis.
* Verhaal: Klein wit visje (Guido van Genechten)
* Verhaal: De mooiste vis van de zee

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom (o.a. boekjes, zandvormpjes in de vorm van een vis ,….).


Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

 

 

Opgelet: maandag 3 oktober 2011: lokale verlofdag: GEEN school
Meebrengen: schoendoos (om aquarium van te maken)

19:10 | Commentaren (0)

10-10-11

GEZELSCHAPSPEL: MIJN EERSTE BOOMGAARD (30/09/2011)

In ons klasje spelen de kleutertjes graag eens een gezelschapsspelletje met de juf!
Vandaag heeft de juf het spelletje 'Mijn eerste boomgaard' meegebracht!
We moeten d.m.v. een dobbelsteen het fruit zoveel mogelijk plukken, voordat de raaf in de boomgaard is!

SAM_3642 (Custom).JPG

SAM_3641 (Custom).JPG
In het begin was het zeker en vast niet evident voor de kleuters om samen te werken. Elke kleuter wou zo zijn eigen boom! Maar eens we tegen de raaf wonnen verliep het al een stuk beter :-)
Dit spelletjes is zeker en vast een aanrader voor deze jonge leeftijdsgroep!

07:00 | Commentaren (1)

09-10-11

MOTORISCHE ACTIVITEIT: KNIPOEFENING: BEKLEVEN VAN PEER (30/09/2011)

1 KK: knippen van stukjes + kleven op de lijn
P: Knippen of scheuren van stukjes + peer opvullen

SAM_3633 (Custom).JPG
We moeten heel wat groene stukjes hebben om de peer volledig vol te kleven

SAM_3637 (Custom).JPG
Baptiste vraagt zich af hoeveel stukjes Kato nu nog gaat knippen.
Kato kan er maar geen genoeg van krijgen :-)

SAM_3639 (Custom).JPG
Anna-Léonore vult haar peer mooi op met geknipte stukjes!

19:00 | Commentaren (0)

WAARNEMING: DE PEER! (30/09/2011)

De juf heeft vandaag toch wel een hele gekke doos mee... een doos met twee gaten in!
Neen hoor, niet om door te kijken! Wel om onze handjes in te stoppen en te voelen.
Wie durft er zijn handjes in die gaten stoppen?SAM_3625 (Custom).JPG
SAM_3628 (Custom).JPG
Wat zou het toch kunnen zijn? Een appel? Neen hoor, het is een peer!
De juf nam vlug de peer uit de gekke doos! Tijd om eens te proeven...
SAM_3629 (Custom).JPG
Kato (de helper van de dag) ging met het potje peren rond!

07:00 | Commentaren (0)

08-10-11

MOTORISCHE ACTIVITEIT: APPELTJES UIT ZOUTDEEG (29/09/2011)

We hebben nu een fruitmandje gemaakt, maar hebben nu nog niets om in te leggen...
Misschien kunnen we appeltjes maken van zoutdeeg... maar eerst moeten we natuurlijk nog zoutdeeg hebben!

Om zoutdeeg te maken hebben we 1 kopje zout - 2 kopjes bloem en wat water nodig!
SAM_3601 (Custom).JPG
Michèle: 'Eventjes proeven van het zout... bweikes toch niet zo lekker!'

Het deeg mengen doet de juf (aangezien het nogal kleverig is en de meeste kleuters dit niet leuk vinden aan de handen) , het deeg kleuren is helemaal een taakje voor de kleutertjes!


We maken geel zoutdeeg:
SAM_3608 (Custom).JPG
Een worstje maken...

En ook rood zoutdeeg.

SAM_3611 (Custom).JPG
Met onze vingers in krassen, putjes maken... Volop het materiaal ontdekken!
En nu het echte werk!
SAM_3621 (Custom).JPG
Bolletjes draaien... Matteo heeft de gemakkelijkste manier ontdekt!

SAM_3624 (Custom).JPG
Aurélie ontdekt het zoutdeeg!

19:00 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: FRUITMAND (29/09/2011)

Van een leuk kartonnen doosje, maken wij een fruitmandje!

SAM_3602 (Custom).JPG
We geven ons doosje een volledig groene kleur!

SAM_3630 (Custom).JPG
Als het droog is stempelen we appeltjes d.m.v. kurken op ons doosje (1KK) SAM_3638 (Custom).JPG
De peutertjes  stempelen hun appeltjes d.m.v. verfdotters!

SAM_3715 (Custom).JPG
Het eindresultaat! (Dit fruitmandje heeft jullie kleuter nog niet meegekregen naar huis, aangezien we deze gaan gebruiken om de zaal te versieren op het eetfestijn)

12:00 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: FRUITBOOM (28/09/2011)

De juf heeft heel wat bomen meegebracht... maar deze zijn nog niet mooi! Ze zijn volledig wit...
SAM_3577 (Custom).JPGSAM_3586 (Custom).JPG
Wij tamponneren de bomen! De kruin in het groen en de stam krijgt een bruine kleur.

 

Aan onze boom hangen nog geen appeltjes...
1 KK: verfrommelen van crêpapier
P: kleven van ronde plakfiguren
SAM_3591 (Custom).JPG
SAM_3598 (Custom).JPG



07:45 | Commentaren (0)

07-10-11

DENKACTIVITEIT: INOEFENEN VAN BEGRIPPEN: GROTE/ KLEINE (27/09/2011)

In ons klasje liggen heel wat appels en peren verstopt. Wij gingen op zoek...
SAM_3565 (Custom).JPG
Onze vondsten brengen we naar de onthaalkring!

Hoe zouden wij die verschillende stukken fruit kunnen sorteren?

SAM_3559 (Custom).JPG
Gaétan: 'De peren bij de peren en de appels bij de appels!'

SAM_3563 (Custom).JPG
Er liggen ook grote appels en kleine appels! We sorteren ze volgens grootte.

Enkele malen hebben we dit spelletje gespeeld, nu tijd voor het serieuze werk!

SAM_3575 (Custom).JPG
1 KK: eerst sorteren we de appels bij de appels en de peren bij de peren!

SAM_3570 (Custom).JPG
Daarna kijken we goed welk soort fruit er bovenaan ons blad staat en kleven we de kleine appels in de kleine boom en de grote appels in de grote boom!SAM_3567 (Custom).JPG
P: krijgen reeds hun appeltjes en kleven deze in de juiste boom!

18:34 | Commentaren (0)

03-10-11

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: APPELMOES (26/09/2011)

Vorige week hebben we heel wat appels meegebracht van de fruithoeve. Deze laten we natuurlijk niet slecht worden! Omdat we ze niet allemaal zo kunnen opeten, verwerken we een groot deel tot appelmoes.
Wat zijn dat veel appels! Gelukkig kreeg de juf wat hulp van onze kleine 'chef koks' !

Als alle appeltjes in kleine stukjes zijn gesneden, giet de juf wat water bij de appeltjes en zet dit op het vuur!
Nu eventjes wachten... goed roeren... wat suiker toevoegen... en dan
SAM_3549 (Custom).JPG
Smullen maar!
De kleuters waren zo trots op hun zelfgemaakte appelmoes...dat ze allemaal een potje mee naar huis namen.

19:30 | Commentaren (0)

01-10-11

STRAPDAG (22/09/2011)

In onze school hebben we heel wat aandacht voor het milieu! Vandaag was het strapdag... stappen en trappen staat centraal!
En dat hadden bij goed begrepen! Onze speelplaats was eventjes onveilig met al die jonge wielrenners:

SAM_3497 (Custom).JPG SAM_3499 (Custom).JPG SAM_3501 (Custom).JPG SAM_3502 (Custom).JPG SAM_3503 (Custom).JPGSAM_3504 (Custom).JPG
SAM_3505 (Custom).JPGSAM_3508 (Custom).JPG SAM_3509 (Custom).JPG

 

 

19:14 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: VORMGEVING: APPELS (22/09/2011)

Zouden wij zelf appeltjes kunnen schilderen?

SAM_3478 (Custom).JPG
Ja hoor! Die hebben een ronde vorm en een steeltje!

SAM_3492 (Custom).JPG
Er zijn gele appels, groene appels en nu nog een rode appel erbij!

SAM_3493 (Custom).JPG
Hier is er nog een plekje om een appel te schilderen!

08:00 | Commentaren (0)