31-12-11

DENKACTIVITEIT: INOEFENEN VAN BEGRIPPEN: GROOT/KLEIN: SCHOENEN (24/11/2011)

1 KK: schoenen van klein naar groot
P: grote schoenen bij elkaar, kleine schoenen bij elkaar

SAM_5032 (Custom).JPG
We kleven de schoenen van klein naar groot. Naast het pijltje kleven we de kleinste schoen, helemaal achteraan komt de grootste.

SAM_5050 (Custom).JPG
De peutertjes kregen een vereenvoudigde opdracht: kleine schoenen kleven bij elkaar, grote schoenen kleven bij elkaar!

 

12:59 | Commentaren (0)

INTEGRATIEACTIVITEIT MET HET DERDE LEERJAAR: COLLAGE VAN SCHOENEN (23/11/2011)

Vandaag maken we samen met de leerlingen van het derde leerjaar een collage.
Elke kleuter vormt een groepje met 1 of meerdere leerlingen van het derde leerjaar.
In de meegebrachte folders/tijdschriften zoeken we de verschillende schoenen. De leerlingen van het derde leerjaar knippen deze voor ons uit! En samen maken we er een mooie collage van!

SAM_5021 (Custom).JPGSAM_5022 (Custom).JPGSAM_5023 (Custom).JPG

SAM_5024 (Custom).JPG

SAM_5025 (Custom).JPG

SAM_5026 (Custom).JPG

SAM_5027 (Custom).JPG

12:59 | Commentaren (0)

VERHAAL: 'WIEBELTOREN' (22/11/2011)

De juf heeft een verhaaltje voorgelezen van Max en Fien. Deze hadden net zoals wij heel wat dozen in de klas... samen met de juf bouwden ze een 'wiebeltoren'.
Zouden wij ook een wiebeltoren kunnen bouwen of slagen we er in om een supergrote te maken? Elke kleuter kreeg een schoendoos (deze hadden verschillende formaten).SAM_4982 (Custom).JPG
We beginnen helemaal onderaan...

SAM_4984 (Custom).JPG
onze toren wordt steeds hoger...

SAM_4987 (Custom).JPG
Hij wordt zeker en vast zo groot!

SAM_4989 (Custom).JPG
Wanneer we er niet meer aankunnen, gebruiken we een stoel!

SAM_4990 (Custom).JPG
Bravo... onze toren blijft staan!

12:57 | Commentaren (0)

WAARNEMING: EEN BERG VOL SCHOENEN (22/11/2011)

Er zijn heel wat verschillende schoenen, maar wist je dat elke schoen een paar vormt met een andere schoen.
SAM_5018 (Custom).JPG
Wij leggen allemaal onze schoenen op een bergje...

SAM_5019 (Custom).JPG
Elk om beurt zoeken we onze eigen schoenen... !

Uit de berg neemt de juf één schoen. Deze stopt ze in een schoendoos en zet ze tussen 2 identieke schoendozen. Op muziek beweegt ze de schoendozen, wanneer de muziek stopt zoeken we de verstopte schoen.

SAM_5063 (Custom).JPG
Ja, wat hebben we goed opgelet en de doos gevolgd met onze oogjes!

12:56 | Commentaren (0)

29-12-11

DENKACTIVITEIT: DEZELFDE LAARZEN (21/11/2011)

Allemaal laarzen! Dat kregen de kleutertjes van de juf! Geen echte laarzen hoor, maar laarzen op papier...
1 KK: dezelfde kleur, verschillende versiering
P: verschillende kleur

Kunnen wij telkens een paar laarzen bij elkaar kleven ?

SAM_4967 (Custom).JPG
Andres kreeg allemaal blauwe laarzen en zocht eerst twee laarzen met bolletjes op!

SAM_4966 (Custom).JPG
Arno kreeg allemaal groene laarzen! Nu nog het laatste paar opkleven en dan staan de laarzen bij elkaar!

SAM_4970 (Custom).JPG
En zo zou het eindresultaat moeten zijn :-)

Voor de peutertjes was deze opdracht nog iets te moeilijk. SAM_4976 (Custom).JPG
Zij kregen van de juf laarsjes in verschillende kleuren (telkens hadden 2 laarzen dezelfde kleur).
Aurélie kleeft eerst de rode laarzen op!

SAM_4977 (Custom).JPG
De groene laarzen zijn opgekleefd, nu is het de beurt aan de gele laarzen!

11:27 | Commentaren (0)

THEMABRIEFJE: 'EEN BERG VOL SCHOENEN'

Dag mama/ papa van….,

Jullie hebben het zeker en vast reeds vernomen:  ‘Sinterklaas is zaterdag in ons landje aangekomen’. Als inleiding op de komst van Sinterklaas hadden we graag van 21 t.e.m. 25 november  willen spelen en werken rond het thema : ‘Een berg vol schoenen’!

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Waarneming: een berg vol schoenen
*  Voelspel: welke schoen voel ik (damesschoen, babyschoen, sandalen, laarzen, slippers…)
* Aanbrengen van lied: kleine schoenen, grote schoenen
* Beeldende activiteit: versieren van schoen (deze schoen zetten we dan klaar voor Sinterklaas)
* Beeldende activiteit: experimenteren met schoensmeer
* Oefenen fijne motoriek: veters door de gaatjes
* Denkactiviteit: associatie: dezelfde laarzen: versieringen (1KK), kleur (P)
* Gezelschapspel: memorie met echte schoenen
* Bewegingsmoment: schoenendans
* Verhaal vertellen met prentenboek: mama’s schoenen
* Verhaal vertellen met prenten: waar is de schoen

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom! (o.a. schoenen in allerlei vormen en modellen, boekjes/reclamefolders  i.v.m. schoenen, schoenveters,…)

 

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

 

Meebrengen:
* een paar schoenen ( vb. paar schoenen van papa, hakken van mama,  klompen, sandalen, pantoffels,….): we bestuderen de verschillende schoenen eens goed en spelen er tal van spelletjes mee! (deze schoenen zouden wel een volledige week in ons klasje blijven)
*  pantoffeltjes. Gedurende dit thema werken we ook veel rond ons eigen schoenen. Is het mogelijk om pantoffels in de boekentas van jullie kleuter te stoppen? Op die manier vermijden we koude voetjes tijdens de spelletjes. De pantoffels worden elke avond terug meegegeven naar huis!
Opgelet: vergeet zeker en vast niet een oude schoen (kinderschoen of volwassen schoen) mee te geven aan je kleuter (deze gaan we beschilderen!)

11:26 | Commentaren (0)

19-12-11

IN DE HOEKJES

In de denkhoek:

SAM_4143 (Custom).JPG

SAM_4149 (Custom).JPG
Met de schakels maken we lange slingers om ons klasje te versieren.

 

In de bouwhoek:
In de bouwhoek worden wel heel speciale taarten gemaakt voor Jules...

SAM_4156 (Custom).JPG
Anna-Léonore: 'En dan nu de kaarsjes uitblazen hé...'

In de huishoek/poppenhoek:

SAM_4163 (Custom).JPGSAM_4166 (Custom).JPG
De kaarsjes worden op de verjaardagstaart gezet!


De feesthoedjes hebben we reeds aan, de taart wordt aangesneden... alleen zijn de borden nog zoek :-)

In de plasticinehoek:
We maken taartjes van kaasdozen, maar we kunnen ook taartjes maken van plasticine.

SAM_4172 (Custom).JPG
Het 'deeg' goed bewerken. Kneden, rollen.... alles tot één geheel brengen!

SAM_4174 (Custom).JPG
En natuurlijk niet vergeten... KAARSJES op de verjaardagstaart!

In de boekenhoek:
In de boekenhoek staan niet alleen boekjes over Jarig zijn... maar ook een grote doos vol met verjaardagskaartjes.

SAM_4182 (Custom).JPG
Kato was toch heel nieuwsgierig wat er in die verjaardagskaartendoos zat....

SAM_4184 (Custom).JPG
en al heel vlug kreeg ze gezelschap van Margot en Baptiste. Samen kaartjes kijken is echt leuk en wist je dat er heel wat verschillende kaartjes bestaan?
(Wie oude verjaardagskaartjes heeft van volwassenen of kinderen mogen deze steeds meegeven naar school, dan stop ik deze in de verjaardagsdoos voor de komende jaren).

In de spelletjeshoek:
In de spelletjeshoek spelen de kleuters het spelletje bonte ballonnen. met dit spelletje leren ze de kleuren kennen en inoefenen.

SAM_4187 (Custom).JPG
De oudste kleuters hebben dit reeds leren spelen en kunnen nu alleen aan de slag! Af en toe moet de juf eens ingrijpen want elk om beurt is niet gemakkelijk.

19:13 | Commentaren (0)

HIEP HIEP HOERA... JULES IS JARIG! (18/11/2011)

We hebben er een hele week naar uitgekeken... en eindelijk is het zover! Jules wordt vandaag 3 jaar en dat moeten we vieren!

DSC04931 (Custom).JPG
Een beetje verlegen neemt Jules plaats op de verjaardagsstoel.Baptiste had een mooie kroon meegebracht voor Jules! In de verjaardagskoffer zit er een 'Hawai'slinger en een verjaardags T-shirt.

DSC04932 (Custom).JPG

DSC04936 (Custom).JPG
We maken muziek voor de jarige!

DSC04941 (Custom).JPG
Er worden ook belletjes geblazen!

DSC04946 (Custom).JPG
Aanschuiven aan de verjaardagstafel...

DSC04949 (Custom).JPG
maar eerst moet de jarige de kaarsjes uitblazen. Hiervoor krijgt hij wat hulp van twee lieve vriendjes!

DSC04954 (Custom).JPG
En dan proeven maar!
DSC04929 (Custom).JPG
Een groepsfoto...iedereen was die dag aanwezig, behalve Andres (was jammer genoeg ziek op de verjaardag van Jules).

07:12 | Commentaren (0)

18-12-11

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: CUPCAKES (17/11/2011)

We maken het deeg!
Wat hebben we allemaal nodig: eitjes, suiker, boter,bloemSAM_4190 (Custom).JPG
Het eiwit kloppen we stijf met de mixer.

SAM_4193 (Custom).JPG
De suiker toevoegen en mixen...

SAM_4195 (Custom).JPG
Sommige kleuters hadden moeite om aan de pot te kunnen en mochten eventjes van de juf op een stoeletje staan.

SAM_4196 (Custom).JPG
Als laatste het eiwit eronder mixen!
SAM_4191 (Custom).JPG
Papiertjes in de cupcakevorm... het deeg mooi verdelen

SAM_4198 (Custom).JPG
En bakken in de oven... in de klas ruikt het heerlijk!

 

De cupcakes versieren:
SAM_4217 (Custom).JPG
De suikerpasta  goed kneden om het soepel te maken!

SAM_4220 (Custom).JPG
De suikerpasta uitrollen met de deegrol.
SAM_4221 (Custom).JPG
Uitduwen van vormpjes... en op de cupcakes leggen. Het resultaat kan je morgen zien op het verjaardagfeestje!

18:06 | Commentaren (0)

BEELDENDE ACTIVITEIT: VERJAARDAGSTAART (16/11/2011)

Zou het niet superleuk zijn indien we een verjaardagstaart hadden die we eeuwig kunnen houden? (Waar we niet van kunnen smullen?).
Met kosteloos materiaal gingen we aan de slag!

Eerst tamponneren we de onderkant van een houten kaasdoos helemaal vol!SAM_4171 (Custom).JPG

SAM_4173 (Custom).JPG
Natuurlijk in het lievelingskleurtje van de kleuter en dat is voor iedereen anders :-)

Onze verjaardagstaart bestaat uit 2 verdiepen. Het bovenste deel is een kaasdoosje. Dit kaasdoosje bekleven de kleuters met snippers.

SAM_4176 (Custom).JPGSAM_4185 (Custom).JPG
1 KK: knippen van stukjes
P: scheuren van stukjes.

SAM_4186 (Custom).JPG
Als we heel wat stukjes geknipt of gescheurd hebben, kleven we deze op de onderkant van ons kaasdoosje.

SAM_5007 (Custom).JPG
De eindresultaten!

07:04 | Commentaren (0)

17-12-11

DENKACTIVITEIT: INOEFENEN VAN BEGRIPPEN VAN GROOT NAAR KLEIN: VERJAARDAGSTAART (15112011)

Wisten jullie dat wij met reepjes ook een verjaardagstaart kunnen maken? 
Er is wel 1 voorwaarde... ze moeten allemaal verschillend zijn van grootte en van kleur.

SAM_4160 (Custom).JPG
Eerst kleven we de grootste reep onderaan het blad...

SAM_4167 (Custom).JPG
En helemaal bovenaan komt het kleinste reepje!

18:05 | Commentaren (0)

10-12-11

VISUELE DISCRIMINATIE: PUZZEL: JULES IS JARIG (14/11/2011)

De juf heeft een prent meegebracht... maar oeps enkele stukjes zijn verdwenen. Kunnen wij de prent terug volledig maken?

SAM_4133 (Custom).JPG
Hier wordt alvast heel geconcentreerd gewerkt!

17:23 | Commentaren (0)

THEMABRIEFJE: 'WEET JE WIE ER JARIG IS....'

Dag mama/papa van……,

Weten jullie wie er op 18 november 2011 jarig is? Echt niet, denk eens goed na…ja! Op vrijdag 18 november 2011 wordt Jules 3 jaar!Dit kunnen we natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan.
Van 14 t.e.m. 18 november 2011 spelen en werken we rond het thema: ‘Weet je wie er jarig is!’

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Kringgesprek: Jules is jarig + uitdelen van uitnodiging
* Aanleren van verschillende verjaardagsliedjes
* Waarneming: de verjaardagskast
* Beeldende activiteit: versieren van verjaardagskalender
* Beeldende activiteit: verjaardagstaart
* Beeldende activiteit: verjaardagskroon
* Denkactiviteit: kaarsjes op de verjaardagstaart (P: tellen tot 2, 1 KK: tellen tot 3)
* Denkactiviteit: verjaardagstaart: stroken kleven van groot naar klein!
* Bewegingsmoment:speelse opdracht met ballonnen.
* Bewegingsmoment: groot/klein vuurwerk
* Huishoudelijke activiteit: cupcakes maken en versieren
* Verjaardag vieren : Jules (18 oktober 2011)
* Verhaal vertellen met prenten : Een kroon voor Jules
* Verhaal vertellen met prentenboek: Anna is jarig

 

Meebrengen: slingers, vlaggetjes, verjaardagskaarsjes… allerlei dingen die te maken hebben met verjaardag vieren.
Opgelet:  na onze verjaardagsweek zouden we graag werken als voorbereiding op ‘Sinterklaas’ rond het thema: ‘schoenen’. Binnen dit thema versieren we een schoen (om te zetten voor de Sint). Is het mogelijk om jullie kleuter een oude schoen mee te geven?

07:11 | Commentaren (0)

09-12-11

SPELEN IN DE HOEKJES

In de tekenhoek:
Jules/ Marie heeft zijn/haar paraplu opengedaan.
1 KK: Kunnen jullie wolkjes en regendruppels tekenen?
P: Stempelen met wattenstaafjes: regendruppels.
SAM_4051 (Custom).JPG

SAM_4052 (Custom).JPG

SAM_4062 (Custom).JPG
Aurélie: 'Hier ook stempelen? '

Op het krijtbord:

SAM_4088 (Custom).JPG
Regendruppels tekenen tussen de verschillende parapluutjes.

In de ontdekhoek:

SAM_4092 (Custom).JPG
Parapluutje openen...

SAM_4093 (Custom).JPG
Onder de paraplu...

SAM_4094 (Custom).JPG
Wie heeft zich hier verstopt achter de paraplu?

In de plasticinehoek:
In de plasticinehoek liggen gelamineerde A3- bladeren.Hierop staat Jules of Marie (de zus van Jules) onder de paraplu, maar  het is niet aan het regenen.
Kunnen de kleuters regendruppels maken met de blauwe plasticine?SAM_4100 (Custom).JPG


20:11 | Commentaren (0)

WAARNEMING: DE REGEN (10/11/2011)

We hebben er een volledige week achter gewacht... maar helaas voor één keer was er geen regen te bespeuren in België en net nu we eens in de plassen gingen springen. Maar daar hebben wij iets op gevonden hoor :-)

We doen heel vlug onze regenlaarzen aan! SAM_4107 (Custom).JPG
Voor sommige is dit al een hele klus.

We hebben allemaal een gietertje meegebracht van thuis... SAM_4103 (Custom).JPGSAM_4104 (Custom).JPG
Helemaal vullen met water...

SAM_4108 (Custom).JPG
Wachten tot de regenwolken komen... na 10 minuten geduldig wachten begon het ons toch een beetje beu te worden.

SAM_4121 (Custom).JPG
Enkele kindjes gingen onder hun paraplu staan en de andere kindjes kwamen hun 'besproeien'. En wat hebben we ontdekt? Onder de paraplu worden we niet nat... wie er niet onder staat die had af en toe wel een klein beetje water op zijn rokje/broek.

Na een hele poos kregen we plassen op de speelplaats... en mochten we voor 1 keer in de plassen springen!

SAM_4109 (Custom).JPG

SAM_4110 (Custom).JPGSAM_4111 (Custom).JPGSAM_4112 (Custom).JPGSAM_4115 (Custom).JPG
Kleuters: 'Jufke dat was superleuk... mogen wij dat dan nog keer doen?'

07:10 | Commentaren (0)

08-12-11

BEELDENDE ACTIVITEIT: REGENBUIS (10/11/2011)

Het was niet eenvoudig om iets binnen het thema: 'Onder mijn parapalu te knutselen...'.
De juf ging eventjes inspiratie opdoen in de berging van de school... en ja hoor toen kwam ze op een leuk idee! Met Wiskyrollen maken we regenbuizen...

SAM_4090 (Custom).JPG
We beschilderen een groot blad... niet zomaar kriskras door elkaar, maar d.m.v. strepen.

Voor onze peutertjes is het niet eenvoudig om streepjes te trekken...allemaal kleurtjes door elkaar!SAM_4098 (Custom).JPG
Gewoon zorgen dat de juf geen enkel plekje wit terug kan vinden...

 

 

 

 

 

 

 

Het eindresultaat. En laat het nu maar regenen....

20:10 | Commentaren (0)

02-12-11

BEELDENDE ACTIVITEIT: VINGERSCHILDEREN: PARAPLU (08/11/2011)

1 KK: elk vakje krijgt een andere kleur
P: Willekeurig

SAM_4068 (Custom).JPG
Vandaag schilderen we eens niet met verfborstels, maar met ons eigen vingertje!

SAM_4072 (Custom).JPG
Elk vakje krijgt een verschillende kleur!

07:00 | Commentaren (0)

01-12-11

DENKACTIVITEIT: AANBRENGEN + INOEFENEN VAN BEGRIPPEN: OPEN EN DICHT

Tijdens dit thema hebben we ook heel wat aandacht voor de begrippen op en dicht. En met een paraplu hebben we dit vlug aangeleerd en ingeoefend.

Met concreet materiaal:
In de kring liggen heel wat parapluutjes: sommige parapluutjes zijn dicht en andere zijn open.
Eerst sorteren we ze...
SAM_4044 (Custom).JPG
De open parapluutjes liggen in de blauwe hoepel.

Wanneer gebruiken we een paraplu? Als het regent doen we onze paraplu open, als het zonnetje schijnt zijn de paraupluutjes dicht!
SAM_4045 (Custom).JPGSAM_4048 (Custom).JPG

Op Papier
1 KK: Associatie: zon (gesloten paraplu) - regen (open paraplu)
P: Kleef dezelfde paraplu's bij elkaar (
SAM_4049 (Custom).JPG
Bij het zonnejte kleven we de paraplu's die dicht zijn, bij de regen zijn de paraplu's open.

Gezelschapspelletje: lotto
Het is de eerste maal dat we een lotto spelen in ons klasje... eerst spelen we het eens allemaal samen.Elke kleuter krijgt een kaartje, om de beurt leggen we het kaartje op dezelfde tekening op het spelbord.SAM_4076 (Custom).JPG
SAM_4081 (Custom).JPG
Matteo is de spelmaker. Hij toont de verschillende kaartjes...

18:57 | Commentaren (0)