17-04-12

THEMABRIEFJE: 'GAATJES'

Dag mama/ papa van…..,

Een gat is een opening waar je iets door kan steken, kijken, kruipen, uitnemen en insteken. Jonge kleuters "prutsen" graag in gaatjes of door het peuteren ontstaan gaatjes. Ze zijn er enorm geboeid door, gaatjes in hun kleding, in speelgoed, in hun lichaam,...
Een gat wekt nieuwsgierigheid op. Kleuters maken graag gaten en steken ook graag dingen in gaatjes. Er zijn gaatjes die kinderen fascineren, gaatjes die gevaar kunnen opleveren, gaatjes die kinderen leuk vinden, gaatjes die kinderen lastig vinden (zoals: knoopsgaten) en gaatjes gemaakt door dieren. Reden genoeg dus om rond dit thema te werken!! Van maandag 12 maart 2012 t.e.m. vrijdag 16 maart 2012 spelen en werken we rond: ‘Kijk, grote en kleine gaatjes!’

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Waarneming: overal gaatjes (in de klasomgeving, mijn lichaam, kledij)
* Beeldende activiteit: stempelen van gaatjes: parelspel
* Beeldende activiteit: gaatje maken in klei (experimenteren)
* Beeldende activiteit: spaarpot versieren d.m.v. sjabloon
* Versje: ‘Wij zoeken gaatjes’
* Motorische activiteit: ketting rijgen (1KK: volgens patroon – P: willekeurig)
* Denkactiviteit: kleuren volgens patroon: ketting (afwisselen van twee kleuren)
* Denkactiviteit: aanbrengen + inoefenen van één – één verbinding: (P: bij elke muisje één stukje kaas, 1 KK: verdeel de stukjes kaas onder de muisjes)
* Kleurendobbelsteenspel: spaarvarkentjes
* Bewegingsmoment: bellen blazen + vangen
* Gezelschapspel: lotto: voorwerpen met gaatjes
* Associatie: voorwerpen met gaatjes: foto + afbeelding
* Tastspel: wat voel ik in de tastdoos
* Verhaal vertellen met prentenboek: ‘Het verhaal van een gaatje’
* Verhaal vertellen met prenten: ‘Kippers speelgoeddoos’

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom! (o.a. vieuwmasters, kleine balletjes (deze gebruiken we om door te gaatjes te rollen/ gooien,….))

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

 

 

Meebrengen:dinsdag 13 maart 2012: één of meerdere voorwerpen met gaatjes (Gelieve de naam van je kleuter op de voorwerpen te zetten!)
Opgelet: woensdag  14 maart 2012: Pedagogische studiedag: GEEN school!
Gezocht: de eigenaar van een dominospel van Bumba (in ons klasje ligt er nog één te wachten op zijn eigenaar, helaas staat er geen naam op en kan ik het niet terugbezorgen!)

19:34 | Commentaren (0)

16-04-12

THEMA: 'HET HUIS VAN FAMILIE VERSLUIS: GEZONDE VOEDING' (05/03/2012-09/03/2012)

Met de volledige school werken we rond gezonde voeding. Vorige week hebben we met de jongste kleuters specifiek gewerkt rond 'aardappelen/ patatjes'. Deze week werken we op een speelse manier rond de actieve voedingsdriehoek.

WAARNEMING: DE VOEDINGSDRIEHOEK
De juf kent een familie en die wonen wel in een heel speciaal huis... het is geen huis met een dak op, maar een driehoekig huis!
Baptiste: 'Het is gelijk een piramide hé juf!'
Elk verdiep van het huis heeft een specifieke kleur en inwoner. Alleen is dit huis nog helemaal wit, hoewel... de randjes hebben reeds een kleur.
SAM_6650 (Custom).JPG SAM_6652 (Custom).JPG SAM_6655 (Custom).JPG SAM_6656 (Custom).JPG 
Met ons vinger schilderen we onze voedingsdriehoek in!

De oranje kamer: lichaamsbeweging.

Naast gezond eten is ook heel veel bewegen van groot belang. Op de dobbelsteen van de juf staan 6 verschillende lichaamshoudingen.
SAM_6679 (Custom).JPG
Zolang we het muziekje horen, geven we de dobbelsteen door. Stopt het muziekje mag die kleuter gooien met de dobbelsteen

SAM_6683 (Custom).JPG
Kunnen wij de bewegingen nadoen?

WAARNEMING GROENTEN+ MAKEN VAN GROENTESOEP

Voordat we begonnen met de bereiding van onze groentesoep... namen we eerst de verschillende ingrediënten waar...
SAM_6698 (Custom).JPG SAM_6699 (Custom).JPG
Die prei heeft haartjes onderaan... zo zacht!

We snijden de groentjes in kleine stukjes:
SAM_6703 (Custom).JPG SAM_6705 (Custom).JPG
De afval van de groentjes in onze groene container:
SAM_6706 (Custom).JPG
En na het koken, hebben we natuurlijk nog een klein bergje afwas! Maar de kleutertjes helpen maar al te graag om alles proper te maken.
SAM_6708 (Custom).JPG SAM_6707 (Custom).JPG
En proeven van ons heerlijk gezond soepje:
SAM_6756 (Custom).JPG

DOBBELSTEENSPEL: GROENTJES IN DE KOOKPOT
In de kookpot mag er telkens maar van elke groente 1 stuk zijn. Wie heeft het vlugst zijn soep klaar?

SAM_6712 (Custom).JPG
Een heerlijke tomaat in de soep... eventjes zoeken tussen al die groenten. Hier hebben we een tomaat!

ASSOCIATIE: EEN GROENTE OF EEN STUK FRUIT?
Is het een groente of een stuk fruit? Op een speelse manier leren we wat bij elkaar hoort... we zien het namelijk aan de tint groen: lichtgroen = fruit, donkergroen = groenten.
SAM_6716 (Custom).JPG  SAM_6717 (Custom).JPG

Waarneming: soorten water
De juf heeft vandaag 2 soorten water meegebracht: plat en bruisend water. Maar welke fles is er nu plat water...SAM_6721 (Custom).JPG
Matteo: 'De fles met het blauwe dopje is plat water en de rode is piekewater'

SAM_6724 (Custom).JPG
Van elk flesje hebben we eventjes geproefd en de meningen waren verdeeld... sommige kleuters vonden het bruisende water heel lekker andere vonden het niet leuk dat er belletjes in zaten.

SENSOMOTORISCHE ACTIVITEIT: VERF+ BEHANGERSLIJM
Jonge kinderen vinden het super om materialen met hun handen te bewerken. Vandaag komt er water uit de kraan (behangerslijm), deze krijgt een blauwe kleur (verf) en wordt helemaal opengewreven.
SAM_6749 (Custom).JPG  SAM_6752 (Custom).JPG  SAM_6753 (Custom).JPG SAM_6754 (Custom).JPG

PRAKTISCHE ACTIVITEIT: BOTERHAMMETJES SMEREN
Vandaag hebben we zelf onze boterhammetjes gesmeerd, deze hebben we in de namiddag opgegeten als een gezond tussendoortje. De boterhammetjes gingen er heel erg goed in!

 

LIeve mama's en papa's zoals je kan zien kunenn wij nu allemaal zelf een boterhammetje smeren... (met een beetje geduld toch :-))

 

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: SPAGHETTI + BALLETJES
We werken ook een dagje specifiek rond spaghetti. Aangezien Juf Barbara niet naar ons klasje kon komen , hebben we alleen de balletjes gedraaid. Maar dat was al een grote belevenis hoor...

SAM_6803 (Custom).JPG  SAM_6804 (Custom).JPG SAM_6805 (Custom).JPGSAM_6806 (Custom).JPG

Alles laten koken en proeven maar:

SAM_6822 (Custom).JPG SAM_6823 (Custom).JPG SAM_6824 (Custom).JPG SAM_6825 (Custom).JPG

 

MOTORISCHE ACTIVITEIT: KNIPPEN VAN SPAGHETTI

SAM_6812 (Custom).JPG
We knippen sliertjes van wol...

SAM_6816 (Custom).JPG
En kleven ze op ons bord met spaghettisaus.

 

LUISTEROPDRACHT: IN DE JUISTE KAMER
De juf heeft een zak vol met verschillende voedingswaren meegebracht naar de klas. Elke kleuter krijgt één voedingswaar.SAM_6762 (Custom).JPG
Elke kleuter krijgt één voedingswaar...

SAM_6764 (Custom).JPG
Juf: 'Matteo, jij mag je flesje op het lichtblauwe verdiep zetten'

SAM_6765 (Custom).JPG
Andres: 'Jij mag je melkdoosje op het gele verdiep zetten'

SAM_6770 (Custom).JPG
Kijk eens nu ligt alles op zijn plaats :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

19:00 | Commentaren (0)

14-04-12

THEMABRIEFJE:' HET HUIS VAN FAMILIE VERSLUIS'

 

Dag mama/ papa van…..,

 

De voorbije week hebben we binnen het project : ‘Voeding’ specifiek gewerkt rond: ‘Schatjes, van patatjes’.  De komende week (van 5 t.e.m. 9 maart 2012 ) spelen en werken we in het algemeen rond  ‘de actieve voedingsdriehoek’.  Jong geleerd is oud gedaan: want wat je als kleuter eet, heb je voor je leven beet.
Elke dag spelen/werken we rond 1 of 2 gecombineerde onderdelen uit de voedingsdriehoek: Maandag: voedingsdriehoek in het algemeen, Dinsdag: groenten en fruit,Woensdag: water. Donderdag: Graanproducten: spaghetti + vleesballetjes, Vrijdag: boterhammen + beleg

 

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:

 

·         Waarneming: voedingsdriehoek

 

·         Denkactiviteit: (individueel) inschilderen van voedingsdriehoek d.m.v. rand (1KK)
(groepswerk) beschilderen van stroken met verfrollers (P)

 

·         Denkactiviteit: aanbrengen + inoefenen van begrippen : vol en leeg (P) – vol, leeg en halfvol (1KK)

 

·         Taalactiviteit: lekker – niet lekker

 

·         Puzzel: in de keuken (2 stukken – 4 stukken – 6 stukken) (1KK)

 

·         Dobbelsteenspel: groenten in de soepkom

 

·         1-1 relatie: elk bord krijgt een vork (P)

 

·         Associatie: groenten/ fruit

 

·         Leeruitstap: naar de markt (dinsdagvoormiddag 6 maart  2012)

 

·         Huishoudelijke activiteit: groentesoep

 

·         Huishoudelijke activiteit: spaghetti met vleesballetjes

 

·         Praktische activiteit: boterhammetjes smeren

 

·         Schrijfdans: spaghetti / water in het glas

 

·         Verschillende bewegingsmomentjes

 

·         Taalactiviteit: schimmenspel: welk attribuut is het?

 

·         Verhaal vertellen met prentenboek: Anna en haar groentetuintje

 

·         Verhaal vertellen met prenten: ‘Jules heeft honger’

 

·         Lied: ‘groenteblues’

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom!

 

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

 

Meebrengen: voedsel uit reclamebladen  (reeds uitgeknipt): hiermee bekleven we onze koksmuts

19:00 | Commentaren (0)

IN DE HOEKJES

DE ONTDEKBAK
Tijdens dit thema is de ontdekbak gevuld met bloemaarde en kleine aardappeltjes, schopjes en een kruiwagen.

SAM_6533 (Custom).JPG
De aardappelen worden gretig opgegraven...

SAM_6542 (Custom).JPG
zou er hier nog een patatje liggen?

Jullie kunnen het tal raden, in ons klasje ligt er soms heel wat aarde naast de bak. Maar gelukkig hebben we enkele kleutertjes die maar al te graag met stoffer en blik aan de slag gaan.

SAM_6548 (Custom).JPG
Bij het opruimmoment is Anna-Léonore de eerste om met het kleine borsteltje alle aarde van de grond weg te vegen.

 

KRIJTBORD: AARDAPPELEN TEKENEN. INOEFENEFN VAN RONDE VORM SAM_6543 (Custom).JPG
Michèle kan toch al heel erg goed aardappelen tekenen... kleine, grote... en weet je elke aardappel is in het echt ook niet identiek!

PLASTICINEHOEK
In de plasticinehoek worden er dan weer aardappeltjes gedraaid... vlug het pannetje of de kookpot uit de poppenhoek halen dat ze kunnen koken/ bakken.

SAM_6544 (Custom).JPG

11:00 | Commentaren (0)

13-04-12

THEMA: 'SCHATJES VAN PATATJES' (27/02/2012-02/03/2012)

WAARNEMING: AARDAPPELEN (GEKOOKTE + IN DE SCHIL)
Wat heeft de juf vandaag gekke kleren aan.... ze lijkt precies op een boer.
Vandaag gaat de juf haar aardappelen uit de grond halen,maar hmm... ze weet precies niet goed wat dat zijn aardappelen. Eerst haalt ze er een peer uit, dan een prei, dan een wortel... en dan pas eindelijk een aardappel.
SAM_6504 (Custom).JPG
Aardappeltjes zitten in de aarde... omdat aarde niet zo lekker is om op te eten, wassen we eerst de aardappels. Per twee komen we enkele aardappels of patatjes wassen:
SAM_6505 (Custom).JPG SAM_6507 (Custom).JPG
Wist je dat aardappeltjes met schil ook lekker zijn? We maken aardappeltjes in de schil en gewoon gekookte aardappelen. De juf laat de aardappelen koken terwijl we buiten spelen.
SAM_6508 (Custom).JPG SAM_6509 (Custom).JPG
Als de speeltijd gedaan is, zijn we heel nieuwsgierig... zouden ze bijna klaar zijn?
Voorzichtig wnat het vuurtje is heel erg warm.

En natuurlijk mogen we er ook van proeven:
SAM_6510 (Custom).JPG SAM_6512 (Custom).JPG  SAM_6515 (Custom).JPG
Arno: 'Ik ga tegen mijn mama zeggen dat ze dat ook keer moet klaarmaken... dat is lekker juf!'

HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: GEBAKKEN PATATJES
 Gisteren hadden we wat teveel aardappelen gekookt, natuurlijk hebben we deze niet weggegooid. We maken er vandaag heerlijke gebakken patatjes van.

SAM_6517 (Custom).JPG
We strooien er wat peper en zout op. We geven eens door om te ruiken. Opgelet: want straks moeten we niezen :-)

SAM_6521 (Custom).JPG
De patatjes  bakken in de pan en met z'n allen proeven!

 

 
DENKACTIVITEIT: PATATJES VAN KLEIN NAAR GROOT
Patatjes groeien in de groot, ze worden telkens groter ern groter.
Kunnen wij de aardappelen kleven van klein naar groot? (1KK)
Kunnen wij de kleine aardappelen bij de kleine kleven en de grote bij de grote (P)
SAM_6523 (Custom).JPG SAM_6525 (Custom).JPG SAM_6526 (Custom).JPG  SAM_6529 (Custom).JPG SAM_6531 (Custom).JPG

SCHRIJFDANS: INOEFENEN VAN RONDE VORM: DE AARDAPPEL GROEIT EN GROEIT...
SAM_6534 (Custom).JPG SAM_6538 (Custom).JPG SAM_6546 (Custom).JPG 
Op een muziekje maken we de ronde beweging.

 HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: KROKETJES MAKEN

Wisten jullie dat kroketjes ook gemaakt zijn van patatjes. Van puree zelf...Wij gingen ook aan de slag!
SAM_6573 (Custom).JPG SAM_6574 (Custom).JPG SAM_6575 (Custom).JPG SAM_6576 (Custom).JPG
Wij maken puree... goed stampen.
SAM_6577 (Custom).JPG
En de kroketmachine zorgt voor lange 'pureeworsten'. Jullie kunnen het al raden dat de kleutertjes er geen genoeg van kregen...

TIKTAK MET DE OUDSTE KLEUTERTJES :
Juf Tine en de oudste kleutertjes leren deze week ook over voeding. Samen keken we naar een tiktakvoorstelling van 'patatjes'. Bedankt, Juf Tine! We hebben er echt van genoten.

  

 INTEGRATIEACTIVITEIT MET TWEEDE GRAAD: PATATJES
Op vrijdagvoormiddag deden we tal van leuke activiteitjes met de tweede graad:
- koksmuts maken (door voedingswaren uit te knippen en op onze strook te kleven)
- Aardappelen tekenen (ronde vormen)
- frietjes knippen (uit mousse)
- frietjes snijden
- kroketjes paneren
- Onze heerlijke frietjes en kroketjes proeven

16:49 | Commentaren (0)

12-04-12

THEMABRIEFJE: 'SCHATJES VAN PATATJES'

Dag mama/papa van…….,

 

Dit schooljaar werken we met de volledige school (kleuter en lager) rond het project: ‘Voeding’. Met de jongste kleuters werken we van maandag 27 februari t.e.m. vrijdag 2 maart 2012 specifiek rond ‘Schatjes van patatjes’.

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Waarneming: de aardappel d.m.v. toneel
* Huishoudelijke activiteit: verschillende aardappelbereidingen : aardappelen in de schil / gekookte aardappelen / aardappelensalade/ puree/ kroketten / frietjes / chips
* Beeldende activiteit: koksmuts : stempelen met aardappelen (P: vrij stempelen – 1 KK: volgens patroon)
* Beeldende activiteit: versieren van frietbak/puntzak
* Beeldende activiteit: kookpot
* Motorische activiteit: knippen van frietjes uit mousse 
* Motorische activiteit: knippen van patatjes (1KK)
* Motorische activiteit: verfrommelen van patatjes
* Schrijfdans: inoefenen van ronde vorm: aardappel
* Denkactiviteit: inoefenen van begrippen: groot/ klein (P: Associatie grote/kleine aardappelen – 1 KK: aardappelen van klein naar groot (5stuks)
* Denkactiviteit: aanbrengen + inoefenen van begrippen: veel/weinig
* Tik tak: de aardappel
* Aanbrengen + spelen met lied : ‘En wat maken we van patatjes’

Materialen i.v.m. dit thema zijn steeds welkom!

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

 

Ook  verwelkomen we een nieuw vriendinnetje  in onze klas:Romy. Hopelijk voelt  ze zich snel thuis in ons klasje!

Meebrengen:
* kartonnen doosje om eitjes in te doen (liefst geen groen of geel)

Gezocht:
* Oude witte lakens of witte stof
* Blikken ronde dozen van melkpoeder

07:05 | Commentaren (0)

11-04-12

IN DE HOEKJES

De kleutertjes hadden heel wat leuke spulletjes meegebracht van thuis. Hiermee hebben ze gespeeld in de verschillende hoekjes.

DE BOEKENHOEK:
SAM_6299 (Custom).JPG
In de boekenhoek staan allerlei avonturen van Bumba!


DE PUZZELHOEK:

SAM_6311 (Custom).JPG
Anna-Léonore bracht een superleuke puzzel mee naar de klas! Het is een grote puzzel van Bumba!
SAM_6319 (Custom).JPG
Goed zo Andres! Dit heb je helemaal alleen gedaan!

SAM_6432 (Custom).JPG
En de puzzelhoek was elke keer bezet...

IN DE KRING (NA HET OPRUIMEN):
De juf heeft een heel leuk liedje meegebracht van Bumba. Het heet 'De Bumbastopdans', wanneer de kleuters het muziekje horen dansen ze er op los, stopt het muziekje: dan blijven ze stokstijf stilstaan.
SAM_6347 (Custom).JPG

IN DE POPPENHOEK:
De kleutertjes hadden thuis ook een aantal bumbakleertjes... die werden gretig aangedaan.SAM_6392 (Custom).JPG

SAM_6450 (Custom).JPG

IN DE BEWEGINGSHOEK:
De juf heeft allemaal conserveblikken meegebracht. Hierop hangt er een prent van bumba. We stapelen de dozen en gooien ze omver!

SAM_6407 (Custom).JPG
Het mikken lukt nog niet zo erg goed.
SAM_6410 (Custom).JPG
Terwijl Marie-Madelène de toren stapelt, eventjes de bal goed bekneden :-)

IN DE COMPUTERHOEK:
De juf kan heel wat fi

18:05 | Commentaren (0)

10-04-12

THEMA: 'BUMBA' (13/02/2012-17/02/2012)

KLEUREN VAN BUMBAHOED VOLGENS VOORBEELD.
Bumba heeft telkens dezelfde hoed aan: een gele hoed met roze bollen.
Kan jij de hoed van Bumba correct kleuren? Als je het niet meer weet, kijk dan zeker en vast eens naar de legende bovenaan.
SAM_6300 (Custom).JPG 

SAM_6308 (Custom).JPG

BEELDENDE ACTIVITEIT: BUMBAHOED
Op het carnavalsfeest willen we allemaal in de stoet stappen als Bumba. We gingen vlug aan de slag om alvast een eigen bumbahoed te maken.
P: beschilderen  van grondvorm met verfrollers
1 KK: schilderen met penseel.
SAM_6302 (Custom).JPG SAM_6305 (Custom).JPG SAM_6306 (Custom).JPG SAM_6309 (Custom).JPG
Er ontbreekt nog iets aan onze bumbahoed... maar wat?
Ochja, de roze bollen.
1 KK: opvullen van bollen met scheursels
P: bollen (vouwblaadjes) kleven

SAM_6356 (Custom).JPG SAM_6358 (Custom).JPG SAM_6360 (Custom).JPG

De juf niet de hoed dicht en klaar is onze bumbahoed!

 

 DENKACTIVITEIT: AANBRENGEN VAN DOMINO
Een reuzengrote domino hadden we ook in ons klasje. Hoe we dit moeten spelen, legt de juf eventjes klassikaal uit. Elke kleuter krijgt een kaartje. Goed kijken hoor... wie heeft hetzelfde figuurtje op zijn kaartje?
SAM_6348 (Custom).JPG SAM_6350 (Custom).JPG SAM_6351 (Custom).JPG
Die mag het komen leggen naast hetzelfde figuurtje!

DENKACTIVITEIT: PUZZEL: BUMBA
Ochneen... wat is er met Bumba aan de hand? Hij is helemaal in stukjes en wit (of toch niet helemaal: het randje is telkens in een kleurtje). Kunnen wij hem helpen om hem terug een mooi kleurtje te geven?
SAM_6355 (Custom).JPG SAM_6362 (Custom).JPG
Met een wattenstaafje schilderen we onze bumbastukjes mooi in! Goed kijken naar het randje hoor!

De juf heeft alle stukjes uitgenkipt...
SAM_6403 (Custom).JPG SAM_6406 (Custom).JPG
En wij proberen Bumba terug te maken!

VISUELE DISCRIMINATIE: BUMBA OF BUMBALU?
Bumba heeft net zoals ons vriendjes. Zijn allerbeste vriend heet: 'Bumbalu'.

SAM_6391 (Custom).JPG
Kleur alle bumba's geel en alle bumbalu's in het rood.

 

DENKACTIVITEIT: 1-1 RELATIE: IN ELKE TENT 1 BUMBA OF BUMBALU

Het is tijd om op te treden, maar alle tenten zijn leeg. Kunnen wij in elke tent 1 Bumba of 1 Bumbalu kleven?
SAM_6420 (Custom).JPG SAM_6423 (Custom).JPG

 CARNAVALFEEST MET DE VOLLEDIGE SCHOOL

 

21:05 | Commentaren (2)

09-04-12

THEMABRIEFJE: 'BUMBA'

Dag mama/papa van ……,

De krokusvakantie (ook wel carnavalvakantie) staat voor de deur. Ook op school vieren we Carnaval en dit op vrijdag 17 februari 2012 (in de namiddag: op die dag mogen de kleutertjes zich verkleden).  In ons klasje spelen en werken we rond: ‘Bumba’ (de clown die elke kleine deugniet zal kennen).
 

Deze activiteiten komen o.a. aan bod:
* Waarneming: verschillende bumbafiguren
* Aanbrengen van versje: ‘Clowntje Bumba, dat ben ik!’
* Denkactiviteit: Puzzel: Bumba
* Denkactiviteit: 1-1 relatie: vingerstempelen: elke bumbafiguur krijgt  1 rode neus
* Denkactiviteit/ motorische activiteit: kleuren naar opdracht: Bumba en Bumbalu
* Denkactiviteit: tent: afwisselen van 2 kleuren (1kk) – schilderen met handen: geel (P)
* Denkactiviteit: aanbrengen van domino: Bumba
* Visuele discriminatie: zoek de verschillen (1KK)
* Visuele discriminatie: schaduwen: Bumbafiguren (P)
* Beeldende activiteit: Bumbamuts
* Bewegingsmoment: de stopdans
* Bekijken van fragmenten ‘Bumba’
* Huishoudelijke activiteit: Popcorn

 

Materialen i.v.m. dit thema zijn altijd welkom (o.a. bumbaboekjes, DVD’s, Speelgoed, spelletjes, hanpoppen, knuffels…)

Vriendelijke groeten,
Juf Caroline

19:00 | Commentaren (0)

IN DE HOEKJES

BOEKENHOEK:
In onze boekenhoek ligt deze week toch een heel speciaal boek...

SAM_6000 (Custom).JPG
Het is een boek met allemaal stukjes... een puzzelboek!

POPPENKAST:

SAM_6001 (Custom).JPG
Het verhaaltje wordt nagespeeld als poppenspel. Elke kleuter maakt er zijn eigen variant op het verhaal... Als juf is het echt genieten om de kleutertjes met de popjes te zien spelen en horen improviseren!

ASSOCIATIESPEL: BLOEMETJES BIJ HET JUISTE MEISJE
Het kleurenassociatiespel wordt nog eens aangeboden in de hoekjes en de kleuters sorteren de bloemetjes naar hartelust!
SAM_6091 (Custom).JPG

SAM_6093 (Custom).JPG
Aurélie: 'Juf, hier moeten de rode bloemetjes hé!'

SPELLETJESHOEK/MOTORISCHE HOEK:
We kunnen ook bloemetjes maken van schijfjes... Kijk zelf maar :SAM_6103 (Custom).JPG
In elk gleufje een schijfje stoppen.

11:53 | Commentaren (0)

08-04-12

THEMA: 'ROODKAPJE'

BEELDENDE ACTIVITEIT: ROODKAPJE
De juf heeft heel wat bolletjes mee en kokertjes, hiervan maken we een echt Roodkapje!
SAM_6009 (Custom).JPG
Het bolletje schilderen we roze, dit wordt het gezichtje van Roodkapje!

SAM_6013 (Custom).JPG
Ons Roodkapje heeft ook een lichaam... deze maken we van kartonnen kokertjes. Ons handje past er heel mooi in, op die manier kunnen we het kokertje goed ronddraaien en overal beschilderen.

SAM_6060 (Custom).JPG
We bestempelen een wit stoffen doekje helemaal in rood! 'Ja goed geraden... dit wordt het jurke van roodkapje en haar kapje!' 

BEELDENDE ACITIVITEIT: MANDJE + KOEKJES
We maken een allemaal een piepklein mandje... dit doen we door kleine stukjes te knippen en deze op een strook te kleven.
SAM_6180 (Custom).JPG SAM_6183 (Custom).JPG SAM_6189 (Custom).JPG
Ons mandje is af... nu moeten we nog koekjes maken. Deze maken we van brooddeeg en mogen we jammer genoeg niet opeten.
SAM_6222 (Custom).JPG SAM_6223 (Custom).JPG SAM_6225 (Custom).JPG 

SAM_6230 (Custom).JPG SAM_6232 (Custom).JPG
Het eindresultaat

BEELDENDE ACTIVITEIT: WOLF
We hebben al een roodkapje gemaakt en een mandje. Misschien kunnen we ook een wolf maken?
SAM_6235 (Custom).JPG SAM_6240 (Custom).JPG
We bestempelen een blikken doos als grondvorm (de juf heeft hier reeds een karton rond gekleefd).

We hebben al een lijfje, nu nog een hoofd. En dit doen we door de figuren in te schilderen met onze vingertjes.
SAM_6247 (Custom).JPG SAM_6249 (Custom).JPG
Alles nog eventjes aan elkaar zetten en klaar is kees. Ons Roodkapje kan in de buik van onze wolf.

POPPENKAST: VARIANT OP ROODKAPJE (INTEGRATIE MET OUDSTE KLEUTERS)
Juf Marijke en de oudste kleuters leren deze week ook over een sprookje: 'Sneeuwwitje en de zeven dwergen'. Ze zag dat wij over Roodkapje aan het 'leren' waren en vroeg of we geen zin hadden om naar de poppenkast te komen kijken. Juf Marijke kent namelijk een variant op Roodkapje... waarbij de wolf een beetje zat was :-)

SAM_6015 (Custom).JPG
Met z'n allen zaten we vol spanning te wachten op den popjes!

SAM_6019 (Custom).JPG
Daar hebben we Roodkapje... , maar wat heeft die in haar mandje? Een flesje wijn (want oma vindt deze wijn de allerbeste).
SAM_6021 (Custom).JPG
Als Roodkapje eventjes weg is om bloemetjes te plukken, komt de wolf tevoorschijn. Hij ziet het flesje wijn en drinkt deze volledig op!
Het vervolg vragen jullie het best eens aan jullie kleuter!

 

TEKENFILM: ROODKAPJE
FLorian had bij zijn thuis de tekenfilm van Roodkapje, deze bracht hij mee naar ons klasje... wij gingen naar de cinéma (in de klas bij de grote kindjes). En genoten van het verhaal...
SAM_6166 (Custom).JPG SAM_6167 (Custom).JPG  SAM_6169 (Custom).JPG
Vol spanning bekeken we de tekenfilm... ohneen, de wolf gaat Oma opeten. 


DENKACTIVITEIT: KLEURENASSOCIATIE: BLOEMETJES PLUKKEN

MET CONCREET MATERIAAL

In de klas zijn er allemaal bloemetjes gegroeid... in allerlei kleurtjes. Als echte Roodkapjes en jagers gingen we de bloemetjes plukken.
SAM_6071 (Custom).JPG SAM_6073 (Custom).JPG SAM_6079 (Custom).JPG
Als alle bloemetjes geplukt zijn, komen we terug in de kring zitten.
In de kring liggen allemaal prenten van meisjes met een verschillende kleur kapjes. Kunnen wij de bloemetjes bij het juiste meisje leggen?

SAM_6081 (Custom).JPG
De paarse bloem... moet bij het paarse meisje!

OP PAPIER:
We hebben het voorgaande spelletjes enkele keren gespeeld, zouden wij nu de bloemetjes kunnen kleven bij het juiste roodkapje?
SAM_6088 (Custom).JPG SAM_6089 (Custom).JPG SAM_6090 (Custom).JPG
Matteo kleeft oranje bloemetjes, Anna-Léonore rode en Japser blauwe bloemetjes!

 

GEZELSCHAPSPEL: BLOEMETJES PLUKKEN
De kleutertjes kregen maar niet genoeg van het bloemetjes plukken. De juf maakte een leuk bloemetjes plukken spelletje. Iedereen wou meespelen, maar het spelletje kan je maximum spelen met 4 kleutertjes. Dus was het eerst kijken en dan wisselen.
SAM_6160 (Custom).JPG
Gooien met de dobbelsteen in het deksel (anders moeten wij veel te veel zoeken achter onze dobbelsteen)

SAM_6163 (Custom).JPG
Kleurtje zwart... ik mag zelf kiezen welk bloemetje ik pluk (de juf leerde ons een trukje: je plukt best een bloemetje waarvan je er nog veel hebt).
 

 HUISHOUDELIJKE ACTIVITEIT: WAFELTJES BAKKEN
Roodkapje ging in het sprookje koekjes brengen aan haar oma. Wij brengen in de loop van ons sprookjesthema een bezoekje aan het bejaardentehuis te Kruishoutem.
Maar eerst moeten we natuurlijk zelf koekjes bakken...

We maken het deeg, met de hulp van de juf... als dat maar goed komt :-)
SAM_6124 (Custom).JPG SAM_6126 (Custom).JPG SAM_6128 (Custom).JPG SAM_6132 (Custom).JPG SAM_6133 (Custom).JPG
Bolletjes maken van het deeg... 'Juf, onze handjes plakken wel hé nu!'
SAM_6138 (Custom).JPG SAM_6139 (Custom).JPG
De wafeltjes helpen bakken was nog een beetje gevaarlijk voor de kleutertjes. Maar vanop een afstand volgden ze het bakproces en ons klasje rook heerlijk!

 

 DENKACTIVITEIT: LOGISCHE VOLGORDE VAN BABY TOT OPA.

Baptiste: 'Juf, als ik veel melk drink é... dan wordt ik ook een papa, maar ga ik dan ook een opa worden?'
Juf: 'Eerst waren we allemaal een baby'tje, dan worden we een kindje , dan een papa en als we heel veel gewerkt hebben en rimpeltjes krijgen een opa'.
De meisjes worden natuurlijk een mama en dan een oma.
SAM_6140 (Custom).JPG   SAM_6142 (Custom).JPG

EXPLORATIETOCHT: OP BEZOEK IN HET BEJAARDENTEHUIS.
Eindelijk was het dan zover... de koekjes zijn gebakken en ingepakt. We trekken naar het bejaardentehuis in Kruishoutem. Dit kunnen we natuurlijk niet te voet doen, gelukkig was er nog een plaatsje vrij op de bus!
Enkele sfeerbeelden: 


 

 

 

 

11:53 | Commentaren (6)

07-04-12

WEET JE WIE ER JARIG IS... IK DENK DAT HET AURELIE IS (10/02/2012)

Vandaag wordt Aurélie 3 jaar en dit kunnen we natuurlijk niet zomaar laten voorbijgaan. In ons klasje breekt een heel groot feest uit.

SAM_6260 (Custom).JPG
Nog eventjes onwennig op de verjaardagsstoel (niet iedereen vind het leuk om in de belangstelling te staan).

SAM_6264 (Custom).JPG
Een echt vuurwerkstokje voor de jarige!

SAM_6266 (Custom).JPG
Belletjes blazen!

SAM_6268 (Custom).JPG
Een cadeautje kiezen uit de verjaardagskoffer van de juf!

11:52 | Commentaren (0)